Οδηγίες διαχείρισης της μελέτης στο σπίτι

Με την ενεργοποίηση της εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης, εκπαίδευσης συνεχίζεται η παροχή του αγαθού της γνώσης και διατηρείται η επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία. Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, λόγω κορονοϊού, και η υποχρεωτική παραμονή των μαθητών στο σπίτι δεν μεταφράζεται ως στάση στην μαθησιακή πορεία αλλά αντίθετα οδηγεί σε διαφορετικές στρατηγικές προσέγγισης της γνώσης μέσα από  σύγχρονους τρόπους διδασκαλίας.   

Στο πνεύμα της στήριξης των μαθητών των σχολείων της περιφέρειας μας δίνονται κάποιες βασικές οδηγίες μελέτης αρχικά προς τους γονείς και στη συνέχεια προς τους  μαθητές, κυρίως μεγαλύτερων ηλικιών που διαθέτουν τις απαραίτητες στρατηγικές ελέγχου της μάθησης.
                                    

Οδηγίες προς τους γονείς :

  1. Επιλέγουµε ένα ευχάριστο µέρος για µελέτη, μακριά από διασπαστικά ερεθίσματα.
  2. Καταρτίζουμε το καθημερινό πρόγραµµα για τη µελέτη και το τοποθετούμε σε εμφανές σημείο.
  3. Οι ευχάριστες δραστηριότητες θα έρθουν όταν όλες οι εργασίες ολοκληρωθούν
  4. Δημιουργούμε ένα χρονοδιάγραμμα με σαφή χρονικά όρια για την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας.
  5. Κάνουμε µια συµφωνία,  ένα συμβόλαιο µε το παιδί για τη διάρκεια και τους κανόνες που πρέπει να τηρούνται σε σχέση µε τη µελέτη. Είναι σημαντικό οι όροι του συμβολαίου να είναι προϊόν  κοινής απόφασης όπου θα ληφθεί υπόψη η άποψη του παιδιού και θα ικανοποιηθούν και δικά του αιτήματα.
  6. Θέτει, με τη βοήθεια μας, μικρούς και βραχυπρόθεσμους στόχους προκειμένου να εισπράττει την αίσθηση της επιτυχίας.
  7. Παρέχουμε θετική ενίσχυση, επιβραβεύοντας την κατάλληλη συμπεριφορά στη μελέτη και αποφεύγουμε τη σύγκρουση ή τις απειλές που θα προκαλέσουν ένταση στις μεταξύ μας σχέσεις.
  8. Δίνουμε έμφαση στην καλή προσπάθεια και επιβραβεύουμε συχνά το παιδί αποφεύγοντας την εξαντλητική αναφορά στα λάθη που πιθανόν έκανε.
  9. Η αποφυγή των εργασιών μπορεί να οφείλεται και στην αδυναμία κατανόησής τους. Στην περίπτωση αυτή: Μειώνουμε τις πληροφορίες και εστιάζουμε στα πιο σημαντικά, απλοποιούμε τα ζητούμενα ή χρησιμοποιούμε βοηθητικούς τρόπους μελέτης, όπως να διαβάσουμε εμείς το κείμενο, χρήση λεξικού και ερμηνεία των άγνωστων λέξεων, χρήση χάρτη, δημιουργία σχεδιαγραμμάτων. Ένας αποτελεσματικός τρόπος είναι να γίνει ο μαθητής δάσκαλος, να διαβάσει την εκφώνηση και να προσπαθήσει να μας εξηγήσει τι πρέπει να κάνουμε.
  10. Η παρούσα συνθήκη δίνει την ευκαιρία να βοηθήσουμε τον μαθητή που δυσκολεύεται στην διαχείριση του χρόνου και συνήθως δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει τις δραστηριότητες του:
  11. Προγραμματίζουμε και οργανώνουμε  τη μελέτη
  12. Υπολογίζουμε το χρόνο της κάθε εργασίας και ακολουθούμε το χρονοδιάγραμμα το οποίο θα είναι σε εμφανές σημείο
  13. Θα υπάρχει ρολόι επίσης σε εμφανές σημείο
  14. Οι εργασίες αρχικά θα είναι σύντομες και στη συνέχεια θα επεκτείνονται
  15. Στους μαθητές μικρότερης ηλικίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί χρονόμετρο που θα παρουσιάζεται με τη μορφή παιχνιδιού.
  16. Στο τέλος ο μαθητής μπορεί να συγκρίνει τους χρόνους και να ελέγξει πως τα πήγε με την μελέτη του.  

11. Βοηθούμε το μαθητή να εφαρμόσει τεχνικές αυτοελέγχου:

  • Διαβάζει με προσοχή τις εκφωνήσεις και υπογραμμίζει τις λέξεις κλειδιά. Στο τέλος επιστρέφει πάλι στην εκφώνηση και ελέγχει αν έχει απαντήσει όλα τα υποερωτήματα
  • Δημιουργούμε λίστα αυτοελέγχου. Όταν ολοκληρώνει την εργασία θα ελέγξει π.χ. την ορθογραφία, τη σύνταξη, την επιχειρηματολογία, τους υπολογισμούς.             

Οδηγίες προς τους μαθητές

Τεχνικές για εμπέδωση και απομνημόνευση!

  1. Χρήση χρωμάτων

Υπογραμμίζουμε μ’ ένα φωσφορούχο μαρκαδόρο τα σημαντικά σημεία ενός κειμένου. Χρησιμοποιούμε διαφορετικά χρώματα ανάλογα με το είδος της πληροφορίας. Παράδειγμα άλλο χρώμα για τις ημερομηνίες, άλλο για τους ορισμούς, άλλο για τα γεγονότα. Η οπτική οργάνωση των πληροφοριών βοηθά κυρίως τους οπτικούς τύπους

  • Σημειώματα

Δύσκολους μαθηματικούς τύπους, κανόνες, σημεία που δεν μπορούμε να θυμηθούμε μπορούμε να τα γράφουμε σε αυτοκόλλητα χαρτάκια και να τα κολλάμε σε διάφορα σημεία του σπιτιού ώστε  να τα βλέπουμε συνεχώς. 

  • Σχεδιαγράμματα και πίνακες!

Κρατούμε σημειώσεις και κάνουμε σχεδιαγράμματα που θα μας βοηθήσουν να έχουμε μια συνοπτική εικόνα  της ύλης όπως:

  • Σημειώσεις σε δυο στήλες:  στην πρώτη οι ερωτήσεις ή οι γενικές κατηγορίες και στην δεύτερη οι λεπτομέρειες.
  • Διαγράμματα οργάνωσης: σχέσεις ανάμεσα σε έννοιες
  • Πίνακες με ημερομηνίες, γεγονότα,  πρόσωπα.
  • Λέξεις – κλειδιά!

Σε κάθε παράγραφο σημειώνουμε τις λέξεις κλειδιά, αυτές που πρέπει οπωσδήποτε να μάθουμε και αποτελούν τον νοηματικό οδηγό της παραγράφου. Μας βοηθά όταν αργότερα θα ανασύρουμε από την μνήμη μας τις συγκεκριμένες λέξεις να προσθέσουμε τις λεπτομέρειες.

  •  Πλαγιότιτλος και ερωτήσεις σε κάθε παράγραφο!

Δίνουμε έναν πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο  και θέτουμε ερωτήσεις για το περιεχόμενο τις οποίες τις απαντούμε διαβάζοντας το κείμενο. Οι ερωτήσεις αυτές βοηθούν τόσο στην κατανόηση όσο και στην απομνημόνευση των πληροφοριών.

  • Οπτικοποίηση

Δημιούργησε εικόνες για τις πληροφορίες που παίρνεις, δες το σαν ένα μυθιστόρημα ή μια ταινία.

  • Οπτικοακουστικό υλικό

Δες ντοκιμαντέρ ή άλλο βοηθητικό υλικό σχετικά με την ύλη που προσπαθείς να κατακτήσεις. Θα είναι πιο ευχάριστη αλλά και πιο εύκολη η εμπέδωση της.

  • Συζήτα το!

Συζήτα αυτά που έχεις διαβάσει με τους φίλους σου ή ακόμα και σε σχετικές κοινότητες στο διαδίκτυο. Συζητώντας για κάτι, το ξεχνάς πολύ πιο δύσκολα καθώς δημιουργούνται περισσότερες εντυπώσεις γύρω απ’ αυτό, ενώ δείχνει και μια άνεση που συνδέεται με την κατάκτηση της γνώσης.